FIASCO

fiasco

FIASCO jest grą fabularną inspirowaną filmowymi opowieściami o małostkowych cwaniaczkach i ich nie do końca przemyślanych przekrętach, które kończą się spektakularną porażką - tytułowym fiaskiem. Życia i/lub reputacje zostaną stracone, bolesne nauczki wyciągnięte (bądź nie). W najlepszym wypadku i przy dużej dozie szczęścia nasi bohaterowie skończą tam, gdzie zaczęli. Ale najpewniej nie będą go mieli. . .

Info i linki Link to heading

  1. Materiały do gry, playsety i skrót zasad (Cheat Sheet): Dysk
  2. Wirtualny stół (VTT): owlbear.rodeo - nie wymaga rejestracji
  3. Serwer Discorda
  4. Watch2Gether pokój (do oglądania cutscenek / muzyki).
  5. Wersja online prezentacji systemu <- Szczegółowe omówienie zasad i systemu

ZASADY Link to heading

Graficzne omówienie zasad dostępne również w wersji online prezentacji systemu!

Przygotowanie do gry Link to heading

  • 3-5 graczy
  • 2-3h
  • pula kości: 4 per gracz (dwa kolory x 2 kości)
  • wydrukowany / dostępny dla każdego playset (np pdf)
  • coś do notowania

Playsety Link to heading

  • Jak Tajemnice w Brindlewood Bay albo moduły w OSR
  • Budowa: tytuł, krótki opis i zbiór table losowych do zbudowania sytuacji startowej (The Setup)
  • Niezliczona (tysiące?) ilość Playsetów, większość za darmo (linki na koniec)
  • Główny koń pociągowy regrywalności Fiasco

Przebieg gry Link to heading

  1. The Setup
  2. Act One
  3. Tilt
  4. Act Two
  5. The Aftermath

1. The Setup Link to heading

  1. Wybierz playset
  2. Rzuć wszystkimi kośćmi (ich kolor na tym etapie nie ma znaczenia!)
  3. Wszyscy gracze tworzą wzajemną sieć powiązań ze swoimi sąsiadami: każdy ma 2 relacje (Relationships) i podpiętą do niej jedną z: Potrzeb (Needs), Przedmiów (Objects) lub Lokacji (Locations)
  4. Ostatnia kość z puli jest “dzika” - może mieć dowolną wartość
  5. Na koniec powinno być łącznie użyte przynajmniej po jednej Potrzebie, Obiekcie i Lokacji
  6. Przy 4 graczy sugerowane są dwie Potrzeby, przy 5 drugi Obiekt lub Lokacja
  7. Dopracuj szczegóły postaci, nadaj jej imię
  8. Odłóż kości do puli

Odgrywanie scen Link to heading

  1. Gra toczy się w turach
  2. Na początku swojej tury gracz wybiera, czy chce Stworzyć scenę (Estabilish) czy Rozwiązać (Resolve)
  3. Jeśli tworzy scenę, inni gracze głosują nad jej rozwiązaniem.
  4. Jeśli pozostali gracze decydują o sytuacji startowej sceny, aktywny gracz wybiera jak się skonczy.
  5. Aktywny gracz jest głównym bohaterem danej sceny
  6. W scenie mogą brać osoby nie będące postaciami graczy (nieaktywni gracze mogą wcielać się w NPC)
  7. Wynikiem sceny jest otrzymanie jasnej bądź ciemnej kości, która odzwierciedla pozytywny bądź negatywny rezultat w fikcji
  8. Wartość numeryczna na kości nie ma znaczenia, jedynie jej kolor

Akt I Link to heading

  • Każdy z graczy po kolei odgrywa swoją scenę.
  • Na początku swojej tury gracz wybiera, czy chce decydować o przebiegu sceny, czy jej rezultacie (Estabilish / Resolve)
  • Pod koniec sceny otrzymuje kość i odgrywa jej znaczenie w fikcji (pozytywne / negatywne)
  • W Akcie I: na koniec sceny aktywny gracz przekazuje kość, którą otrzymał, innemu graczowi
  • Każdy z graczy ma po 2 tury, więc po wykorzystaniu połowy kości Akt I kończy się

Przechył (The Tilt) Link to heading

  • Na koniec Aktu I każdy z graczy rzuca zgromadzonymi koścmi (jeśli ma)...
  • ... i oblicza wynik (pozytywne / negatywne)
  • Dwóch graczy: z najwyższym pozytywnym i najwyższm negatywnym wynikiem decydują o wyniku Przechyłu (Tilt)
  • Korzystając z wyniku rzutu pozostałych na stole kości (połowa ze startowej puli) wybierają konkretne dwa zdarzenia
  • Ustalenie Przechyłu to dobry moment na krótką przerwę przed Aktem II

Akt II Link to heading

  • Każdy z graczy po kolei odgrywa swoją scenę.
  • Na początku swojej tury gracz wybiera, czy chce decydować o przebiegu sceny, czy jej rezultacie (Estabilish / Resolve)
  • Pod koniec sceny otrzymuje kość i odgrywa jej znaczenie w fikcji (pozytywne / negatywne)
  • W sceny wplatane są ustalenia z Przechyłu
  • W Akcie II: na koniec sceny aktywny gracz zachowuje dla siebie kość, którą otrzymał.
  • Każdy z graczy ma po 2 tury, więc po wykorzystaniu wszystkich pozostałych kości Akt II kończy się
  • Ostatnia kość jest "dzika" - na potrzeby fikcji może być liczona jako dowolny kolor

Następstwa/Epilog (The Aftermath) Link to heading

  • Na koniec Aktu II każdy z graczy rzuca zgromadzoną pulą kości...
  • ... i oblicza wynik (pozytywne / negatywne)
  • Wynik odczytywany jest z tabeli Następstwa (The Aftermath)
  • Gracze po kolej opisują sceny epilogu historii swoich postaci w technice motażu scen biorąc pod uwagę ostateczny wynik Następstwa dla swojej postaci

BHS Link to heading

Karta X, Lines and Veils. Każda nowa przygoda ma wymienione co bardziej prawdopodobne triggery. Jeśli jakieś posiadasz, zgłoś to proszę przed sesją publicznie lub w prywatnej wiadomości. Przykłady: groteskowa przemoc, wulgarny język, używki, niewolnictwo.

Feedback Link to heading

Po sesji robimy krótką rundkę stars and wishes. Jeśli chcesz coś dodać po fakcie, użyj formularza: kostasz.pl/rpg/feedback